Ve středu 20. listopadu 2024 se na naší fakultě uskutečnilo slavnostní Setkání akademické obce. Děkan FP TUL Aleš Suchomel na něm zhodnotil uplynulý rok a předeslal plány na roky příští, předsedkyně akademického senátu FP TUL Klára Kuprová pak představila aktivity a témata, jimiž se senát aktuálně zabývá, a děkan předal Pamětní medaili Janu Pickovi, našemu bývalému děkanovi a současnému proděkanovi pro rozvoj a legislativu.
Na závěr představila Zuzana Pechová, proděkanka pro vnější vztahy, všechny nominované na Ocenění děkana a vyhlásila oceněné.
Přijměte pozvánku na 268. zasedání AS FP TUL, které proběhne 25. 11. 2024 od 10:40 hodin. v zasedací místnosti DFP. (budova G, 4. NP).
program:
Milé studentky a milí studenti,
přestože naprostá většina z vás nepamatuje události, které k tomu vedly, nejspíš nemusím připomínat, že se dnes slaví Mezinárodní den studenstva. Je to i váš svátek. Blahopřeju vám k němu a jsem rád, že máte tenhle radostný kus svého života spojený právě s Technickou univerzitou a s naší Fakultou přírodovědně-humanitní a pedagogickou.
Že kromě Mezinárodního dne studenstva slavíme také Den boje za svobodu a demokracii, není jistě náhoda. Do bojů za tyto hodnoty se v historii českého státu právě studující zapsali mnohokrát. Minimálně ve dvou případech za to draze zaplatili. Nepochybuji, že by se mezi současnými mladými lidmi našli takoví, kteří by se nebáli bojovat za své právo svobodně studovat. Jsem ale rád, že žijeme v době, kdy to dělat nemusíte. Nejvíc ze všeho vám přeju, aby jediné, co vám (trochu) komplikuje život, byly studijní povinnosti.
Prožijte si 17. listopad podle svých představ. Společně si ho můžeme připomenout ještě ve středu před setkáním akademické obce a při něm.
Těším se na viděnou.
Aleš Suchomel
děkan FP TUL
Chcete si pro rok 2025 podat SGS projekt? Přijďte se 3. 12. 2024 poradit, schůzka se koná od 14:00 v prosklené zasedací místnosti na děkanátu FP ve 4. patře budovy G. Paní tajemnice je připravena zodpovědět vaše dotazy týkající se rozpočtů, další dotazy můžete předem poslat paní proděkance Kuželové Košťákové na email eva.kostakova@tul.cz, aby se na ně mohla připravit.
Na schůzku můžete se svými dotazy přijít i v případě, že už nyní svůj SGS projekt řešíte.
Mgr. Ondřej Hampl je velmi inspirativním ředitelem prvostupňové Základní školy Donín a také naším absolventem, kterého Alex Röhrich vyzpovídal v našem PedCastu.
Přečtěte si část jejich rozhovoru:
Jak ředitel školy kromě veškeré administrativy navíc vlastního učení a zvládá ještě i to, že by se měl starat o svoje vyučující?
Teď už to zvládám líp. Původně jsem neměl zástupce, ale teď je to asi dva roky, co mám paní zástupkyni. Mně se hrozně ulevilo, protože už na to nejsem sám, a je to neuvěřitelná pomoc.
Mluví se o tom, že by se školy do určité velikosti měly sloučit s jinými školami. Základní škola Donín, kde pracujete, patří spíš k malým školám, je to prvostupňová škola. Jak se na to díváte vy? Mají takové malé školy smysl?
Já chápu, že peněz není nazbyt, ale mrzí mě, že se uvažuje právě o sloučení škol. To, co se na jedné ze slučovaných škol podaří, ty skvělé věci, které tam dělají, po sloučení prostě zaniknou. To by mi přišlo škoda.
Mgr. Michaela Kotenová je učitelkou na Gymnáziu F. X. Šaldy a zapálenou didaktičkou. Protože je velmi inspirativní, Alex Röhrich si pozval do našeho PedCastu, aby ji vyzpovídal.
Přečtěte si část jejich rozhovoru:
Jak berou mladí lidé, které vídáš na praxích, učitelské povolání?
Berou ho hodně vážně, berou ho jako práci, jako poslání. Možná někdy taky jako radost, protože i během prvního roku jsou vidět poměrně velké posuny ve vztahu, který můžou s žáky navázat. Když se dokážou etablovat v prostředí konkrétní školy, navázat spolupráci se svými kolegy může být vidět poměrně velký progres. Protožez mého pohledu vždycky jinak funguje student, který do školy dochází buď na průběžnou nebo na souvislou praxi, a jinak zaměstnanec školy, který se v tom prostředí už zorientuje, už se v něm vyzná a může s žáky nebo s kolegy pracovat kontinuálně.
Blíží se uzávěrky některých z prestižních Fulbrightových stipendijních programů, podejte si přihlášku včas a vyjeďte na výzkumný pobyt (určeno pro studující magisterských či doktorských studijních programů) nebo na letní institut amerických studií (určeno pro vyučující) do USA.
Více informací:
V rámci Výzvy pro 21. století (V21) vypsala TUL nové kurzy pro zaměstnance: Kontejnerová infrastruktura e-INFRA CZ (13. 11. 2024) a Asertivita a její využití (29. 11. 2024). Kurzy jsou financovány v rámci projektu Výzvy pro 21. století na TUL, reg.č. CZ.02.02.XX/00/23_022/0008721.
Podrobnosti o vypsaných kurzech:
Zveme všechny studující a vyučující FP TUL, aby se k nám 20. listopadu 2024 odpoledne připojili na slavnostní události na budově P. Od 16:10 pořádají studentští tutoři Den studentstva, od 18:00 pak následuje Setkání akademické obce spojené s předáním Pamětní medaile a udílením Ocenění děkana.
V době od 16:10 do 19:35 je vyhlášeno děkanské volno.
Podrobnosti:
S Andreiem Strukovem, prvním zahraničním odborníkem který k nám přijel v rámci projektu UčiTUL (přečtěte si rozhovor s ním), úzce spolupracovala metodička Petra Romportlová. Jejím úkolem je nyní na základě konkrétních Andreiových zjištění a doporučení pomáhat vyučujícím předmětů v oborových aprobacích hlouběji reflektovat výukové procesy. Cílem je, aby naši studující cítili, že se vyplatí FP TUL studovat, rádi svým přátelům studium naší fakulty doporučí a hlavně se naučí něco smysluplného pro svou budoucí pedagogickou praxi, daleko nad rámec informací, které si mohou sami dohledat.
Přečtěte si rozhovor, v němž Petra Romportlová sdílí své dojmy z projektu UčiTUL a spolupráce s Andreiem Strukovem.
Co vás přivedlo k účasti v tomto projektu a co vás motivovalo k tomu, abyste přijala svou roli metodika v rámci projektu UčiTUL?
S nabídkou práce metodika v projektu UčiTUL mě oslovila vedoucí tohoto projektu a zároveň kolegyně z katedry anglického jazyka Iva Koutská. Jelikož se tématu výukové komunikace věnuji, viděla jsem v této pozici obrovskou příležitost být jednak součástí chystaných změn, kterým fandím, a zároveň se stát oporou při jejich zavádění.
Jak by podle vás mělo vypadat kvalitní a smysluplné vzdělávání učitelů?
Vzdělávání učitelů by mělo reflektovat požadavky, které jsou na učitele kladeny. Pokud tedy chceme, aby náš absolvent měl všechny kompetence, které by začínající učitel měl mít, musí projít takovým studiem na vysoké škole, které ho kvalitně připraví. Osobně vidím důležitost nejen v kvalitní pedagogické praxi, při které se jednotlivé kompetence rozvíjí nejsnadněji, ale také ve výukových metodách akademiků, které by měly být modelem pro jejich budoucí výuku.
Pokud studenti během svého studia zažívají převážně tradiční přednášky, hodnocení na základě jednoho závěrečného testu a další tradiční postupy, je pravděpodobné, že jejich pojetí výuky bude podobné. Je tedy důležité, aby akademici šli příkladem a volili takové výukové metody, které směřují k přístupu zaměřeného na studenta a jeho učení, a to používáním aktivizujících metod, formativního hodnocení, rozvíjením kritického myšlení, budováním bezpečného prostředí a celkově přenášením odpovědnosti za učení na studenty.
Nejedná se o lehký úkol, protože pokud studenti prošli tradičním vzděláním na základní i střední škole, jejich zapojení nebude zpočátku snadné, nicméně je třeba začít postupně malými změnami a nevzdávat snahu o zapojení studentů do výuky po prvních neúspěšných pokusech.
Jaké byly doposud vaše nejzajímavější zkušenosti, které jste během realizace tohoto projektu zažila?
Na začátku projektu UčiTUL přijel na přírodovědně-humanitní a pedagogickou fakultu TUL Andrei Strukov, instruktážní designér z univerzity v Maine, aby zjistil, jaké přístupy k učení na fakultě aktuálně převažují a jak výukové procesy vnímají nejen vyučující, ale také studenti.
Vedle observací v seminářích na TUL i na fakultních školách, kam naši studenti chodí na praxe, se podařilo domluvit celkem třicet čtyři rozhovorů s pedagogy a studenty, z jejichž zjištění je patrná nutnost změny z tradiční výuky na přístup, který se zaměřuje na studenta a jeho učení. Spolupráce s Andreiem pro mě byla velmi obohacující zkušeností, která mi pomohla si uvědomit svou roli nejen v rámci projektu, ale také v pozici pedagoga.
Přijměte pozvánku na 267. zasedání AS FP TUL, které proběhne 11. 11. 2024 od 10:40 hodin. v zasedací místnosti DFP. (budova G 6, 4. NP).
veřejně dostupné materiályDěkan FP TUL vyhlašuje na den 20. 11. 2024 (středa) děkanské volno pro studenty Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci z důvodů oslav mezinárodního dne studenstva 2024
a setkání akademické obce FP TUL v blocích 16:10–19:35 hodin.
Milé kolegyně, studentky, milí kolegové a studenti,
rádi bychom Vás pozvali na kariérní veletrh JobTULDays www.jobtuldays.cz a osobní setkání s praxí, které se bude konat ve středu 6.11.2024 mezi 10-15 hodinou. Budete se zde moci osobně setkat se zástupci 65 organizací na třech místech hlavního kampusu: v budově F u menzy, budově G před aulou a v přízemí budovy G. Se zástupci firem a organizací můžete konzultovat spolupráci, praxe, možná témata závěrečných prací, možnosti pracovních úvazků, brigád případně jiné projekty.
Prvním zahraničním odborníkem, který na naši fakultu přijel v rámci projektu UčiTUL, byl Andrei Strukov, který působí jako vedoucí Centra podpory na Univerzitě Maine v Augustě (UMA), kde vede tým zaměřený na podporu kvality výuky a instruktážního designu. Na FP TUL prováděl hloubkový monitoring výukových procesů – vedl mnohé rozhovory a navštěvoval výuku, aby získal hlubší vhled do každodenní reality výuky na naší fakultě. Zajímaly ho především živé osobní, profesní a studijní zkušenosti těch, s nimiž měl příležitost se setkat. Zjišťoval, jak studenti a učitelé vnímají své potřeby, role a povinnosti a jaká jsou jejich přání v kontextu na studenta zaměřené výuky.
Přečtěte si rozhovor, ve kterém Andrei shrnul své zkušenosti a dojmy z výuky na FP TUL.
Mgr. Petr Desenský je třídním učitelem na ZŠ Vrchlického v Liberci, dlouholetým popularizátorem vědy v iQLANDII a také absolventem učitelství matematiky a fyziky na naší fakultě. Alex Röhrich jej jakožto inspirativního učitele vyzpovídal v našem PedCastu. Přečtěte si část jejich rozhovoru:
Vaše cesta za učitelstvím byla trošku klikatější – začal jste studiem na ČVUT. Kdy jste se rozhodl, že budete studovat fyziku a matematiku a že to bude tady u nás na FP TUL?
Když jsem se rozhodoval, kam na vysokou školu, to jsem chodil na gymnázium do Poděbrad, dal jsem si tenkrát přihlášku i tady na pedagogickou fakultu na učitelství angličtiny a zeměpisu. Ale můj otec měl firmu na výrobu hasičských aut, takže strojařina pro mě byla jasná volba. Dostal jsem se na fakultu strojní ČVUT. Tenkrát to nebylo nějak moc složité, protože matematika mi docela šla. Nebylo to tam špatné. Zamiloval jsem se tam do fyziky, protože jsme měli vynikajícího učitele, se kterým jsme dělali strašně super věci, a tím si mě získal.
Mgr. Petr Desenský je třídním učitelem na ZŠ Vrchlického v Liberci, dlouholetým popularizátorem vědy v iQLANDII a také absolventem učitelství matematiky a fyziky na naší fakultě. Alex Röhrich jej jakožto inspirativního učitele vyzpovídal v našem PedCastu. Přečtěte si část jejich rozhovoru:
Vaše cesta za učitelstvím byla trošku klikatější – začal jste studiem na ČVUT. Kdy jste se rozhodl, že budete studovat fyziku a matematiku a že to bude tady u nás na FP TUL?
Když jsem se rozhodoval, kam na vysokou školu, to jsem chodil na gymnázium do Poděbrad, dal jsem si tenkrát přihlášku i tady na pedagogickou fakultu na učitelství angličtiny a zeměpisu. Ale můj otec měl firmu na výrobu hasičských aut, takže strojařina pro mě byla jasná volba. Dostal jsem se na fakultu strojní ČVUT. Tenkrát to nebylo nějak moc složité, protože matematika mi docela šla. Nebylo to tam špatné. Zamiloval jsem se tam do fyziky, protože jsme měli vynikajícího učitele, se kterým jsme dělali strašně super věci, a tím si mě získal.
V pondělí 21. října 2024 v 17 hodin ve Velkém sále Krajské vědecké knihovny uvede Mgr. Kateřina Portmann, Ph.D. publikaci Návrat domů – Po stopách obětí holocaustu v Liberci. Akce se zúčastní také potomci těch, kteří museli Liberec nuceně opustit a nikdy se sem nevrátili.
Publikace je výsledkem dlouhodobého výzkumu katedry historie a představuje životní osudy několika rodin, které fatálním způsobem zasáhlo tzv. konečné řešení židovské otázky. Žili v Liberci, pracovali, vychovávali tu své děti. Patřili mezi vážené občanky a občany města, podíleli se na jeho rozkvětu. Většina z nich se hlásila k německé národnosti. Nic z toho je ale nemohlo zachránit před zvrácenými rasovými zákony nacistického Německa. Ze 771 libereckých mužů, žen a dětí, označených za Židy/Židovky, přežilo druhou světovou válku pouze 55.
Oddělení Bioinženýrství katedry chemie zve všechny zájemce na přednášku docenta Lászlóa Mészárose na téma Nanokompozitní materiály, která se uskuteční 22. října 2024 ve 12:30 v budově T.
Docent Mészáros na naši univerzitu přijede z katedry polymerního inženýrství Fakulty strojního inženýrství Univerzity technologické a ekonomické v Budapešti v rámci programu Eramus+.
Dne 16. 10. 2024 se ruší úřední hodiny studijního oddělení z důvodu školení IS STAG.