S Andreiem Strukovem, prvním zahraničním odborníkem který k nám přijel v rámci projektu UčiTUL (přečtěte si rozhovor s ním), úzce spolupracovala metodička Petra Romportlová. Jejím úkolem je nyní na základě konkrétních Andreiových zjištění a doporučení pomáhat vyučujícím předmětů v oborových aprobacích hlouběji reflektovat výukové procesy. Cílem je, aby naši studující cítili, že se vyplatí FP TUL studovat, rádi svým přátelům studium naší fakulty doporučí a hlavně se naučí něco smysluplného pro svou budoucí pedagogickou praxi, daleko nad rámec informací, které si mohou sami dohledat.
Přečtěte si rozhovor, v němž Petra Romportlová sdílí své dojmy z projektu UčiTUL a spolupráce s Andreiem Strukovem.
Co vás přivedlo k účasti v tomto projektu a co vás motivovalo k tomu, abyste přijala svou roli metodika v rámci projektu UčiTUL?
S nabídkou práce metodika v projektu UčiTUL mě oslovila vedoucí tohoto projektu a zároveň kolegyně z katedry anglického jazyka Iva Koutská. Jelikož se tématu výukové komunikace věnuji, viděla jsem v této pozici obrovskou příležitost být jednak součástí chystaných změn, kterým fandím, a zároveň se stát oporou při jejich zavádění.
Jak by podle vás mělo vypadat kvalitní a smysluplné vzdělávání učitelů?
Vzdělávání učitelů by mělo reflektovat požadavky, které jsou na učitele kladeny. Pokud tedy chceme, aby náš absolvent měl všechny kompetence, které by začínající učitel měl mít, musí projít takovým studiem na vysoké škole, které ho kvalitně připraví. Osobně vidím důležitost nejen v kvalitní pedagogické praxi, při které se jednotlivé kompetence rozvíjí nejsnadněji, ale také ve výukových metodách akademiků, které by měly být modelem pro jejich budoucí výuku.
Pokud studenti během svého studia zažívají převážně tradiční přednášky, hodnocení na základě jednoho závěrečného testu a další tradiční postupy, je pravděpodobné, že jejich pojetí výuky bude podobné. Je tedy důležité, aby akademici šli příkladem a volili takové výukové metody, které směřují k přístupu zaměřeného na studenta a jeho učení, a to používáním aktivizujících metod, formativního hodnocení, rozvíjením kritického myšlení, budováním bezpečného prostředí a celkově přenášením odpovědnosti za učení na studenty.
Nejedná se o lehký úkol, protože pokud studenti prošli tradičním vzděláním na základní i střední škole, jejich zapojení nebude zpočátku snadné, nicméně je třeba začít postupně malými změnami a nevzdávat snahu o zapojení studentů do výuky po prvních neúspěšných pokusech.
Jaké byly doposud vaše nejzajímavější zkušenosti, které jste během realizace tohoto projektu zažila?
Na začátku projektu UčiTUL přijel na přírodovědně-humanitní a pedagogickou fakultu TUL Andrei Strukov, instruktážní designér z univerzity v Maine, aby zjistil, jaké přístupy k učení na fakultě aktuálně převažují a jak výukové procesy vnímají nejen vyučující, ale také studenti.
Vedle observací v seminářích na TUL i na fakultních školách, kam naši studenti chodí na praxe, se podařilo domluvit celkem třicet čtyři rozhovorů s pedagogy a studenty, z jejichž zjištění je patrná nutnost změny z tradiční výuky na přístup, který se zaměřuje na studenta a jeho učení. Spolupráce s Andreiem pro mě byla velmi obohacující zkušeností, která mi pomohla si uvědomit svou roli nejen v rámci projektu, ale také v pozici pedagoga.
Přijměte pozvánku na 267. zasedání AS FP TUL, které proběhne 11. 11. 2024 od 10:40 hodin. v zasedací místnosti DFP. (budova G 6, 4. NP).
veřejně dostupné materiályDěkan FP TUL vyhlašuje na den 20. 11. 2024 (středa) děkanské volno pro studenty Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci z důvodů oslav mezinárodního dne studenstva 2024
a setkání akademické obce FP TUL v blocích 16:10–19:35 hodin.
Milé kolegyně, studentky, milí kolegové a studenti,
rádi bychom Vás pozvali na kariérní veletrh JobTULDays www.jobtuldays.cz a osobní setkání s praxí, které se bude konat ve středu 6.11.2024 mezi 10-15 hodinou. Budete se zde moci osobně setkat se zástupci 65 organizací na třech místech hlavního kampusu: v budově F u menzy, budově G před aulou a v přízemí budovy G. Se zástupci firem a organizací můžete konzultovat spolupráci, praxe, možná témata závěrečných prací, možnosti pracovních úvazků, brigád případně jiné projekty.
Prvním zahraničním odborníkem, který na naši fakultu přijel v rámci projektu UčiTUL, byl Andrei Strukov, který působí jako vedoucí Centra podpory na Univerzitě Maine v Augustě (UMA), kde vede tým zaměřený na podporu kvality výuky a instruktážního designu. Na FP TUL prováděl hloubkový monitoring výukových procesů – vedl mnohé rozhovory a navštěvoval výuku, aby získal hlubší vhled do každodenní reality výuky na naší fakultě. Zajímaly ho především živé osobní, profesní a studijní zkušenosti těch, s nimiž měl příležitost se setkat. Zjišťoval, jak studenti a učitelé vnímají své potřeby, role a povinnosti a jaká jsou jejich přání v kontextu na studenta zaměřené výuky.
Přečtěte si rozhovor, ve kterém Andrei shrnul své zkušenosti a dojmy z výuky na FP TUL.
Mgr. Petr Desenský je třídním učitelem na ZŠ Vrchlického v Liberci, dlouholetým popularizátorem vědy v iQLANDII a také absolventem učitelství matematiky a fyziky na naší fakultě. Alex Röhrich jej jakožto inspirativního učitele vyzpovídal v našem PedCastu. Přečtěte si část jejich rozhovoru:
Vaše cesta za učitelstvím byla trošku klikatější – začal jste studiem na ČVUT. Kdy jste se rozhodl, že budete studovat fyziku a matematiku a že to bude tady u nás na FP TUL?
Když jsem se rozhodoval, kam na vysokou školu, to jsem chodil na gymnázium do Poděbrad, dal jsem si tenkrát přihlášku i tady na pedagogickou fakultu na učitelství angličtiny a zeměpisu. Ale můj otec měl firmu na výrobu hasičských aut, takže strojařina pro mě byla jasná volba. Dostal jsem se na fakultu strojní ČVUT. Tenkrát to nebylo nějak moc složité, protože matematika mi docela šla. Nebylo to tam špatné. Zamiloval jsem se tam do fyziky, protože jsme měli vynikajícího učitele, se kterým jsme dělali strašně super věci, a tím si mě získal.
Mgr. Petr Desenský je třídním učitelem na ZŠ Vrchlického v Liberci, dlouholetým popularizátorem vědy v iQLANDII a také absolventem učitelství matematiky a fyziky na naší fakultě. Alex Röhrich jej jakožto inspirativního učitele vyzpovídal v našem PedCastu. Přečtěte si část jejich rozhovoru:
Vaše cesta za učitelstvím byla trošku klikatější – začal jste studiem na ČVUT. Kdy jste se rozhodl, že budete studovat fyziku a matematiku a že to bude tady u nás na FP TUL?
Když jsem se rozhodoval, kam na vysokou školu, to jsem chodil na gymnázium do Poděbrad, dal jsem si tenkrát přihlášku i tady na pedagogickou fakultu na učitelství angličtiny a zeměpisu. Ale můj otec měl firmu na výrobu hasičských aut, takže strojařina pro mě byla jasná volba. Dostal jsem se na fakultu strojní ČVUT. Tenkrát to nebylo nějak moc složité, protože matematika mi docela šla. Nebylo to tam špatné. Zamiloval jsem se tam do fyziky, protože jsme měli vynikajícího učitele, se kterým jsme dělali strašně super věci, a tím si mě získal.
V pondělí 21. října 2024 v 17 hodin ve Velkém sále Krajské vědecké knihovny uvede Mgr. Kateřina Portmann, Ph.D. publikaci Návrat domů – Po stopách obětí holocaustu v Liberci. Akce se zúčastní také potomci těch, kteří museli Liberec nuceně opustit a nikdy se sem nevrátili.
Publikace je výsledkem dlouhodobého výzkumu katedry historie a představuje životní osudy několika rodin, které fatálním způsobem zasáhlo tzv. konečné řešení židovské otázky. Žili v Liberci, pracovali, vychovávali tu své děti. Patřili mezi vážené občanky a občany města, podíleli se na jeho rozkvětu. Většina z nich se hlásila k německé národnosti. Nic z toho je ale nemohlo zachránit před zvrácenými rasovými zákony nacistického Německa. Ze 771 libereckých mužů, žen a dětí, označených za Židy/Židovky, přežilo druhou světovou válku pouze 55.
Oddělení Bioinženýrství katedry chemie zve všechny zájemce na přednášku docenta Lászlóa Mészárose na téma Nanokompozitní materiály, která se uskuteční 22. října 2024 ve 12:30 v budově T.
Docent Mészáros na naši univerzitu přijede z katedry polymerního inženýrství Fakulty strojního inženýrství Univerzity technologické a ekonomické v Budapešti v rámci programu Eramus+.
Dne 16. 10. 2024 se ruší úřední hodiny studijního oddělení z důvodu školení IS STAG.
V pátek 27. září se na Technické univerzitě v Liberci opět uskutečnila oblíbená akce Noc vědců, letos na téma Proměna. Také naše fakulta nabídla účastníkům zajímavý program. Svá stanoviště se zajímavými tematickými aktivitami pro děti i dospělé si připravily katedry chemie, fyziky, geografie, tělesné výchovy a sportu, historie, primární a preprimární pedagogiky, románských jazyků, sociální práce a speciální pedagogiky a katedra geoinformatiky a didaktiky informatiky.
„Byla to opět parádní akce, až do 22 hodin jsme se nezastavili!“ pochvalovala si Noc vědců Eva Kuželová Košťáková, která se akce zúčastnila spolu se svými kolegy z oddělení bioinženýrství katedry chemie se stanovištěm s kreativním názvem PRO MĚ NAno, prosím!
Úspěšná výstava Nové realismy, za níž jako kurátorka stojí historička umění Anna Habánová z katedry historie spolu s Ivo Habánem a Helenou Musilovou, opustila Galerii hlavního města Prahy a nyní míří na Slovensko. Výstava bude rozdělena do dvou částí – jedna část bude k vidění v Liptovskej galérii Petra Michala Bohúňa v Liptovském Mikuláši (od 2. října 2024 do 3. března 2025) a druhá ve Východoslovenskej galérii v Košiciach (od 3. října 2024 do 2. února 2025). Projekt je unikátní svým novým pohledem na období meziválečného Československa a staví vedle sebe nejen realistické malby a fotografie, ale i film, sochy a reklamu.
Při slavnostním zasedání akademické obce Dies Academicus, které se konalo dne 11. 9. 2024 v aule TUL, byly za mimořádný pedagogický počin oceněny doc. Dana Kasperová (KPP/KPV), doc. Jana Příhonská (KMD) a dr. Jana Johnová (KPV). Ocenění rektora získaly za rozvoj studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, který vyvrcholil získáním nové akreditace obsahující nastavení nových studijních cílů a profilu absolventa ve shodě se Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, inovace jednotlivých studijních předmětů a moderní pojetí pedagogické praxe.
Při slavnostním zasedání akademické obce Dies Academicus, které se konalo dne 11. 9. 2024 v aule TUL, byly za mimořádný pedagogický počin oceněny doc. Dana Kasperová (KPP/KPV), doc. Jana Příhonská (KMD) a dr. Jana Johnová (KPV). Ocenění rektora získaly za rozvoj studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, který vyvrcholil získáním nové akreditace obsahující nastavení nových studijních cílů a profilu absolventa ve shodě se Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, inovace jednotlivých studijních předmětů a moderní pojetí pedagogické praxe.
Není nám lhostejná situace lidí zasažených záplavami, proto jsme bez váhání vyslyšeli prosbu absolventky TUL a naší budoucí doktorandky Alexandry Benedikové, rodačky z Krnova, která nás požádala o zřízení sběrného místa čisticích prostředků, které v pátek do svého rodného města poveze, a rozšíření informace o této sbírce mezi vás.
Není nám lhostejná situace lidí zasažených záplavami, proto jsme bez váhání vyslyšeli prosbu absolventky TUL a naší budoucí doktorandky Alexandry Benedikové, rodačky z Krnova, která nás požádala o zřízení sběrného místa čisticích prostředků, které v pátek do svého rodného města poveze, a rozšíření informace o této sbírce mezi vás.
“Jsem rodačka z Krnova, který utrpěl jednu z největších škod během v současné době probíhajících povodní. Moje maminka je zdravotní sestra, která tři dny strávila v nemocnici na ambulanci, bez signálu a nevěděli jsme jestli je v pořádku. Já ty tři dny strávila s pláčem u televize v totální bezmoci. Ráda bych tam teď těm nejvíce potřebným dovezla alespoň základní věci pro zvládnutí této situace,” napsala nám Alexandra.
Pokud tedy můžete, přineste prosím ČISTICÍ PROSTŘEDKY na sekretariát děkanátu k paní Kruškové.
Nebo pomozte jakkoliv jinak můžete. Liberecká potravinová banka přijímá balenou pitnou vodu a trvanlivé potraviny k okamžité konzumaci (např. masové konzervy, hotová jídla ve skle či konzervách, instatní polévky, sušenky...). Přehled veřejných sbírek najdete zde.
Jsme hrdí, jak jsme se dokázali k pomoci spojit v předchozích těžkých letech a věříme, že tomu tak bude i tentokrát.
Děkujeme!
Milé studentky a milí studenti, milé kolegyně, milí kolegové,
rád bych vás všechny pozdravil na prahu nového akademického roku. Zvlášť srdečně vítám na akademické půdě studentky a studenty prvních ročníků. Věřím, že záhy poznáte, že se vám naše fakulta stane skutečnou alma mater. Ať se vám daří při studiu, ale i mimo něj. A hlavně nezapomeňte, že být členem akademické obce znamená i to, že nejste sami na řešení všech problémů, které by se mohly na cestě studiem vyskytnout.
Začátek zimního semestru ovlivnilo nepříznivé počasí a s ním i povodně a záplavy v některých částech naší republiky. Dovolte, abych řekl, jak soucítíme se všemi, které tyto události přímo zasáhly, a vyjádřil jim naši podporu. V souvislosti s tím bych rád ty z vás, kteří byste se kvůli současné situaci nemohli dostavit do školy, ujistil, že máte tyto hodiny omluveny v souladu s aktuálním prohlášením vedení univerzity zde.
Pokud se tedy nestihnete v prvních dnech účastnit výuky, informujte o tom své vyučující. Jsem přesvědčen, že pro vás všichni budeme mít pochopení. Je možné, že se neblahé události dotknou také některých vyučujících, a proto prosím o totéž pochopení i vás, studující.
Věřím, že až toto složité období pomine, budeme se všichni potkávat na fakultě při výuce i dalších příležitostech.
Aleš Suchomel
děkan FP TUL
Milé studentky a milí studenti, milé kolegyně, milí kolegové,
rád bych vás všechny pozdravil na prahu nového akademického roku. Zvlášť srdečně vítám na akademické půdě studentky a studenty prvních ročníků. Věřím, že záhy poznáte, že se vám naše fakulta stane skutečnou alma mater. Ať se vám daří při studiu, ale i mimo něj. A hlavně nezapomeňte, že být členem akademické obce znamená i to, že nejste sami na řešení všech problémů, které by se mohly na cestě studiem vyskytnout.
Začátek zimního semestru ovlivnilo nepříznivé počasí a s ním i povodně a záplavy v některých částech naší republiky. Dovolte, abych řekl, jak soucítíme se všemi, které tyto události přímo zasáhly, a vyjádřil jim naši podporu. V souvislosti s tím bych rád ty z vás, kteří byste se kvůli současné situaci nemohli dostavit do školy, ujistil, že máte tyto hodiny omluveny v souladu s aktuálním prohlášením vedení univerzity zde.
Pokud se tedy nestihnete v prvních dnech účastnit výuky, informujte o tom své vyučující. Jsem přesvědčen, že pro vás všichni budeme mít pochopení. Je možné, že se neblahé události dotknou také některých vyučujících, a proto prosím o totéž pochopení i vás, studující.
Věřím, že až toto složité období pomine, budeme se všichni potkávat na fakultě při výuce i dalších příležitostech.
Aleš Suchomel
děkan FP TUL